Företagskultur kan sägas vara den kultur som byggs upp av de som arbetar inom företaget. Den är mer eller mindre styrd av företagsledningen även om det är högst önskvärt, från ledningens sida, att företagskulturen avspeglar och stämmer överens med företagets verksamhet. En företagskultur som avspeglar affärsverksamheten korrekt stärker företagets/organisationens varumärke.
Regler, värderingar normer
Företagskultur innefattar de regler, värderingar och normer som kännetecknar företaget eller någon annan typ av organisation. Med andra ord, det klimat eller den anda som utmärker företaget/organisationen. Företagskulturen kan förstärkas med profilkläder och andra produkter som håller ihop företaget grafiska profil, bland andra nicmacollection är experter inom detta område.
En särskilt viktig framgångsfaktor för kunskapssamhällets företag/organisationer är att de anställda agerar för en sådan företagskultur. Det vill säga att de som arbetar för företaget, både ledare och medarbetare, agerar som ambassadörer för företaget/organisationen.
IKEA och Ingvar Kamprad
Någon som arbetat hårt med att etablera en stark företagskultur är grundaren till IKEA – Ingvar Kamprad.
Ingvar Kamprad är känd för att framhålla exemplets makt. Han sägs välja att flyga i ekonomiklass för att inte organisationens chefer ska flyga i första klass. Kostnadsmedvetandet är något som starkt genomsyrar hela organisationen.
Därtill är Ikea är känt för att ha en mycket stark företagskultur. IKEA: s företagskultur är en starkt bidragande orsak till den världsomspännande koncernens enastående framgång.
Kamprad skapade tidigt grunden för den anda och de trossatser denne impregnerat hela koncernen och dess företagskultur med.
Företagskulturen kan ses som en förlängning av den anda och de trossatser som Ingvar Kamprad skapade under organisationens tidiga år.
Ambassadörer – the IKEA-way
Ett sätt att vidmakthålla den starka företagskulturen är genom en speciell intern kulturutbildning kallad ”the Ikea-way”. Utbildningen vänder sig till chefer och går ut på att utbilda blivande så kallade ambassadörer. Här får de blivande ambassadörerna bland annat lära sig ganska mycket om företagets historia och kultur. Att sprida IKEA-kulturen är en viktig del av ledningens uppgifter.
Att värna om Ikeakulturen
Inom IKEA betonas människor och man är mån om relationer både externt och internt.
Mycket tid läggs därför på varje rekrytering eftersom det är högst betydande att alla anställda, ledare och medarbetare, delar organisationens grundläggande värderingar.
Inom IKEA ses de som sätter sig på tvären som en tillgång. De behövs i lika hög grad som kulturbyggare och kulturbärare. Anledningen är att de som har kraften att ifrågasätta samtidigt är de som hjälper till att förnya både produktsortiment och företaget självt. De bidrar, kort och gott med förbättringsförslag och till förnyelser även av annat slag.
Långsiktig företagskultur
Ett långsiktigt arbete med ständiga förbättringar är grunden för framgång. Det är ytterst viktigt att de anställda känner att de verkligen har mandat att ingripa. Det kan handla om att de behöver stoppa fel direkt, men även handla om att de får bidra till förbättringar i produktionen. Det tillhör de erfarenheter bilföretaget Toyota gjort.
Dock är sådant arbete lättare gjort i företag med stark anställningstrygghet och en långsiktig huvudägare. Något att tänka på för down eller up-sizing förespråkare. Kom ihåg – man blir lätt yr i berg-och-dalbanan.